Innehåll

torsdag 4 augusti 2016

Himla gott bröd (grahamsbröd)



   Ingredienser:

1 1/2 dl havregryn

2 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl

1/2 paket jäst

1 1/2 krm salt

2 msk olja

2 dl vatten


   Gör så här:

1. Sätt ugnen på 250 grader

2. Ta fram en bunke, i den smular du i jästen

3. Mät upp olja och fingervarmt vatten som du häller på jästen

4. Rör om med trägaffel så jästen löser sig i vattnet

5. Mät upp mjölsorterna och salt i en bunke

6. Häll i mjölblandningen i jästspadet medan du rör om

7. Arbeta ihop degen hastigt med en trägaffel

8. Använd sedan händerna för att knåda degen smidig

9. Knåda degen i ca 5 min, om degen är kladdig tillsätt då lite mera vetemjöl

10. Låt sedan degen jäsa i bunken, ca 15 min

11. Lägg degen på bakbordet, knåda den försiktigt

12. Dela degen i 8 stycken lika stora delar

13. Forma bitarna till munkar

14. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper

15. Täck över bullarna med en bakduk, låt jäsa ca 10 min

16. Pensla bullarna med vatten

17. Grädda mitt i ugnen 8-10 min